مثلا امروزه علم ثابت کرده است که باردار شدن درختان و گیاهان،نیاز به لقاح دارد و این امر،در مواردی با بادها صورت می گیرد؛آن گونه که در درختانی مثل زردآلو،صنوبر،انار و در بوته های حبوبات و... دیده می شود : ( وَأَرْسَلْنَا الرِّيَاحَ لَوَاقِحَ).
خداوند در آیاتی دیگر،به جهان شمولی زوجیّت تصریح می کند و این که وجود جنس مخالف،تنها مختص به حیوانات نیست،بلکه در همۀ انواع گیاهان نیز وجود دارد :( وَمِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ)،(وَمِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ)43،(سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا يَعْلَمُونَ).
مسئلۀ حرکت و گردش زمین نیز به صورت خاصّی مطرح شده است:( الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْدًا)45؛زمین،به صورت مهد و گهواره برای موجودات روی آن قرار داده شده است و این ناشی از حرکت وضعی و انتقالی زمین است.همان گونه که حرکت گهواره،مایۀ آرامش و رشد طفل و کودک است،حرکت زمین نیز برای رشد و شکوفایی انسانس است.البته بیان کنایی و سربستۀ این حقیقت در قرآن،بدان سبب است که در زمان نزول قرآن،مردم به سکون زمین اعتقاد داشتند و آن را از بدیهیات غیر قابل تشکیک می دانستند مسئلۀ کروی بودن زمین نیز از بعضی آیات استفاده می شود:( فَلَا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشَارِقِ وَالْمَغَارِبِ)، (رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ).اگر زمین،مسطّح بود،ناچار،یک مشرق و مغرب بیش نداشت.تنها با فرض کروی بودن آن است که در اثر جابه جایی حالت نسبت به خورشید،می توان در یک زمان برای زمین،مشارق و مغارب متعدّد راتصوّر کرد.
به اعتقاد برخی،آیۀ شریفۀ (اللّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا)اشاره به «جاذبه های عمومی دارد.»