loading...
دین-اسلام

1.متداولترین نام
 متداولترین نام در دنیا محمد است.

2.نماز مستحبی

نماز مستحبی را می توان هم در حال راه رفتن و هم سواری خواند گر چه رو به قبله هم نباشی.

3.سجده

سجده بر توتون جایز است.

4.مهمترین اعمال دینی

نماز مهمترین اعمال دینی است كه اگر قبول درگاه خداوند عالم گردد عبادت های دیگر هم قبول می شود.  

5.قرآن كريم

قرآن كريم داراى 30 جزء است ، كه هر جزء با جزء ديگر از نظر طول برابر است. احتمال دارد كه حضرت رسول(ص)(3) يا جانشينان ايشان اين تقسيم را، براى آن‏كه قراءت روزانه قرآن آسان باشد، انجام داده‏ اند.

داستان شیطان و مرد نماز گزار

مردی صبح زود از خواب بیدار شد تا نمازش را در خانه خدا (مسجد) بخواند.
لباس پوشید و راهی خانه خدا شد.
در راه به مسجد، مرد زمین خورد و لباسهایش کثیف شد. او بلند شد،
خودش را پاک کرد و به خانه برگشت.
مرد لباسهایش را عوض کرد و دوباره راهی خانه خدا شد. در راه به مسجد و
در همان نقطه مجدداً زمین خورد!
او دوباره بلند شد، خودش را پاک کرد و به خانه برگشت. یک بار دیگر لباسهایش
را عوض کرد و راهی خانه خدا شد.

        هفت طبقه ی جهنم  و ساکنان آن

 

1)    طبقه ی اول مخصوص منافقان" است و اینان بدترین گروه از جهنمیان میباشند .

2)     طبقه ی دوم  لظی" نام دارد ,که  جایگاه اشقیا میباشد .

3)    طبقه ی سوم حطمه" است که تهمت زنندگان و عیب جویان ومال اندوزان را در خود جای داده است.

4)    طبقه ی چهارم سقر" نام دارد که  جایگاه کافر و منکر و تارکین نماز و کسانی که از مساکین دستگیری نکردند , است .و عموم جهنمیان از این در میگذرند.

5)    طبقه پنجم جحیم" است که در ان تجاوزکاران سکونت داده میشوند .

6)    طبقه ی ششم سعیر" نام دارد وجایگاه سرپیچی کنندگان از خداوند است.

7)    هاویه طبقه ی هفتم جهنم است و نصیب کسی میشود که اعمال میزان شده اش کم باشد.وباید ۷۰ سال در جهنم توقف کند.

 

 

(منبع: کتاب گذشته و اینده ی جهان نوشته ی بی ازار شیرازی )

 

جدایی قاره ها در قران

جدایی قاره در قرآن توسط دانشمندان مختلفی بیان شد اما 1915-1858نظریو جدایی قاره ىا در فاصلو سالهای سر انجام توسط وگنر تکمیل گردید.بر اساس این نظریو قاره ىای زمین ابتدا یک قاره بزرگتر بو نام  میلیون سال قبل در دوران دوران پالئوزوئیک را تشکیل می دادند کو بو 590پانگو آ را در حدود  .مرور زمان توسط فشار انرژی ىای درونی زمین از ىم جدا می شوند

 وگنر اظهار داشت اگر ماتمام قار هىا را بو همدیگر نزدیک گردانیم، این قار هىا 1915در سال طوری با ىم متصل و پیوستو م یگردند کو یک پیکر واحد و همسان را تشکیل م یدىند، بی آنکو  .در میان آنها کمترین فاصلو و یا شکاف ناهمگونی قرارداشتو باشد 

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 6 چهارشنبه 16 بهمن 1392 نظرات (0)

زیست بدن انسان از دیدگاه قرآن کریم

 ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون  .

( در اینها آیات و نشانه های است برای آنها که تفکر می کنند .)

پژوهشگران زیست را این گونه تعریف می کند

کلاً اهداف نگرشی ( تغییر در رفتار ) درس زیست شناسی ( این است که )

1-  به پدیده های زیستی به عنوان نشانه های حاکمیت تدبیر الهی در جهان بنگریم

2-  با مطالعه و برسی و پدیده های زیستی به علم و قدرت خالق آنها پی ببریم

...

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 8 چهارشنبه 16 بهمن 1392 نظرات (0)

زندگينامه حضرت يوسف (ع)

يوسف فرزند يعقوب بن اسحاق بن ابراهيم(ع) از پيامبران بنى‏اسرائيل و از انبياى عظام الهى است كه پس از تحمل محنت‏ها و آزمايش‏هاى فراوان به مقام نبوت و حكومت رسيد و على‏رغم اين فشارها و محنت ها در تمام مراحل زندگى ذره‏اى به گناه و انحراف ميل نكرد و ستايش بليغ خداوندى را نصيب خود نمود.

زيباترين داستان قرآن و به تعبير خود قرآن <احسن القصص» مربوط به اوست و تنها پيامبرى كه يك سوره كامل به قصه زندگانى و دعوت او اختصاص يافته هموست. نام يوسف 27 بار در قرآن و عمدتاً در سوره يوسف آورده شده و بسيار مورد مدح قرار گرفته است؛ نيز محتواى 98 آيه قرآن به زندگانى و دعوتش مربوطاست.

 

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 9 دوشنبه 14 بهمن 1392 نظرات (3)

طرح مسائل دقیق علمی

قرآن دربارۀ طرح مباحث علمی،در مواردی به صراحت و در پاره ای از موارد –که برای بشر آن زمان قابل درک نبوده،بلکه احیانا مخالف با اصول مسلّم در بین آنان تلقّی می شد- تلویحا سخن گفته است.


مثلا امروزه علم ثابت کرده است که باردار شدن درختان و گیاهان،نیاز به لقاح دارد و این امر،در مواردی با بادها صورت می گیرد؛آن گونه که در درختانی مثل زردآلو،صنوبر،انار و در بوته های حبوبات و... دیده می شود :          ( وَأَرْسَلْنَا الرِّيَاحَ لَوَاقِحَ).


خداوند در آیاتی دیگر،به جهان شمولی زوجیّت تصریح می کند و این که وجود جنس مخالف،تنها مختص به حیوانات نیست،بلکه در همۀ انواع گیاهان نیز وجود دارد :( وَمِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ)،(وَمِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ)43،(سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا يَعْلَمُونَ).

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 7 دوشنبه 14 بهمن 1392 نظرات (0)

شخصیت پیامبر(ص)

 

یکی از نکات مهمی که قرآن برای اعجازش به ان اشاره کرده است،توجه به شخصیت پیامبر(ص)و آورنده قرآن است.پیامبر (ص)در مکتب هیچ دانشمند و معلمی حاضر نشده بود و همگان می دانستند که او اُمّی و درس ناخوانده است.در دوره چهل ساله زندگی پیش از بعثت که دو ثلث عمر او را تشکیل می دهد،از او هیچ شعر و نثری دیده نشده است2.ناگهان چنین پیامبری،کتابی را عرضه می دارد که بزرگان و روزگار در مقابلش در می مانند.

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 7 دوشنبه 14 بهمن 1392 نظرات (0)

ابعاد اعجاز

قرآن از ابعاد و زوایای مختلف،معجزه است و اعجاز آن به فصاحت و بلاغت،منحصر نمی شود.برخی از این ابعاد را قرآن،خود به صراحت بیان کرده و درباره آنها «تحدی»1 کرده است و نسبت به برخی دیگر از وجوه اعجاز،در قرآن تحدی خاص نیامده است.این موارد،مشمول آیات تحدی به صورت عام قرار می گیرد.در این فصل،ابعاد اعجاز را صرف نظر از این که تحدی خاصی داشته باشد یا نه،بررسی می کنیم.ناگفته پیداست که هیچ کس نمی تواند مدعی بررسی همه جانبه ابعاد اعجاز قرآن باشد؛چرا که مسلما بسیاری از رموز و شگفت های قرآن،هنوز بر ما پوشیده مانده است.شاید بتوان گفت که حصر و برشمردن همه وجوه اعجاز قرآن و بازشناسی دقیق آنها خود،اعجازی دیگر است.

 

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 6 دوشنبه 14 بهمن 1392 نظرات (0)

منظور از «علوم قرآنى» چیست؟

 
«علوم قرآنى» اصطلاحى است درباره مسائلى مرتبط با شناخت قرآن و شئون مختلف آن; فرق این رشته با «معارف قرآنى» آن است که علوم قرآنى بحثى بیرونى است و به درون و محتواى قرآن از جنبه تفسیرى کارى ندارد; امّا «معارف قرآنى» کاملا با مطالب درونى قرآن و محتواى آن سروکار داشته، یک نوع تفسیر موضوعى به شمار مى رود (1); نظیر خداشناسى، جهان شناسى، انسان شناسى، نبوت، امامت، معاد، اخلاق و...; به عبارت دیگر، «علوم قرآن» شامل مجموعه اى از علوم و معارف مربوط به قرآن است که به طور خاص در خدمت فهم قرآن مى باشد; مانند: علم رسم، علم قرائات، علم اسباب النزول و...
قید به طور خاص، علومى را که مختص به قرآن نیست، ولى مقدمه فهم قرآن است، مانند: صرف و نحو، از تعریف بیرون مى کند. اصطلاح علوم قرآنى در قرن پنجم و ششم پدید آمد و علم تفسیر که تا آن زمان، علمى از علوم قرآنى به شمار مى آمد از آن جدا شد(2).

(1).
محمدهادى معرفت، علوم قرآنى، ص 7.
(2).
سید على کمالى دزفولى، شناخت قرآن، ص 28; محمد هادى معرفت، التمهید فى علوم القرآن، مقدمه ج 8.

 

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 7 دوشنبه 14 بهمن 1392 نظرات (0)

علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی


در قرن معاصر قرآن پژوهان و مفسران بسیارى به سراغ فهم قرآن شتافته اند, اما در این میان آنان که با اطلاعات گسترده تر و تجربه هاى بیشترى به ساحت قرآن رو آورده اند موفق تر از دیگران بوده اند.
امام خمینى به عنوان یک فقیه, عارف, فیلسوف, مصلح اجتماعى و رهبر سیاسى, هر چند در زمینه علوم قرآنى اثر مستقلى از خویش به یادگار نگذاشته است, اما در میان نوشته ها و گفته هاى ایشان مسائل و نکاتى درباره قرآن وجود دارد که دقت, جامع نگرى و ژرف اندیشى ایشان را نشان مى دهد.
این نوشتار که با هدف ارائه دیدگاه هاى امام در زمینه علوم قرآنى سامان یافته است مى کوشد تا مباحث و مسائل قرآنى را که در آثار امام وجود دارد گردآورد.
فراتر از حجاب ها در جست وجوى معانى

ارزش و کارآیى مباحث و علوم قرآنى در فهم بهینه و استنباط و استخراج احکام قرآن, بر هیچ قرآن پژوهى پوشیده نیست, اما آنچه در نگرش امام فراتر از این ابزار و روش ها مورد توجه قرار داشته, گرفتارنیامدن در دام الفاظ و چهارچوبه بى روح مباحث فنى است. وى بى آن که ارزش علوم قرآنى را منکر باشد, مخاطبانش را به فراسوى معارف قرآن فراخوانده و یادآور شده است که مبادا! این دانش هـا و مبـاحث لفظى و ساختــارى, خود
حجابى شوند بر چهره درخشان مفاهیم وحى. از این رو, امام درباره مطالعات قرآنى فرموده است:

 

قرآن در کلام بزرگان/۱۵

میرزا اسماعیل دولابی (ره)

یک آیه قرآن که نظرت را جلب می کند، تا آن را هضم نکرده ای و نخورده ای و سیراب نشده ای  از آن عبور نکن.

پاک کردن ته ظرف غذا مستحب است. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم ظرفی را که در آن غذا میل می فرمود با انگشت تا آخرین ذرات غذا را چنان پاک می کردند و می خوردند که نیازی به شستن نداشت!

مصباح الهدی/ج۱/ص ۴۳۷

حکایت قرآنی/۲۸

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم آن چنان بسیار عبادت می نمود که بر اثر ایستادن و قیام زیاد، پاهای مبارکش ورم کرد؛ تا بِدان حد نماز شب می خواند که چهره اش زرد شد و آنچنان در حال عبادت می گریست که از حال می رفت.

شخصی به آن حضرت عرض کرد: مگر نه این است که خداوند در قرآن فرمود:

لِیَغفِرَ لَکَ اللهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِکَ وَما تَأَخَّرَ   (فتح/۲)

چرا اینگونه خود را به زحمت می اندازی؟

فرمود: اَفَلا اَکُونُ عَبداً شَکُوراً ؟  آیا بنده سپاسگزار نباشم؟

هزار و یک حکایت قرآنی/ص ۱۲۵

 

 

 

دانستنی های قرآنی/۵۳

آسمان هفت گانه

هُوَالَّذی خَلَقَ لَکُم ما فی الارضِ جَمیعاً ثُمَّ استَوَی اِلَی السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبعَ سَمَاوَاتٍ و هُوَ بِکُلِّ شَیءٍ علیمٌ:

اوست کسی که آنچه در زمین است، جملگی را برای شما آفرید، سپس به آسمان پرداخت و آنها را در هفت آسمان تنظیم کرئ و او به هر چیزی داناست.

بقره/۲۹

تعداد افلاک در هیئت بطلمیوسی ۹ عدد بود، اما تعداد آسمان های قرآن ۷ عدد است. از این رو دانشمندان مسلمان در پی توجیه و انطباق یافته های علمی زمانه خود با آیات قرآن برآمدند؛ از جمله علامه مجلسی (ره) محدث مشهور در جلد ۵۷ صفحه ۵ بحارالانوار در مورد آیه ۲۹ سوره بقره می نویسد: هفتگانه بودن آسمان ها منافاتی با ۹گانه بودن آنها که در علم نجوم، ثابت شده است ندارد. زیرا آسمان هشتم و نهم در زبان دینی ، به کرسی و عرش تعبیر شده است.

رجوع به قرآن و علوم طبیعی/ص۶۰تا۷۰

نکته های قرآنی/۶۷

اخلاص در قرآن

وَ مَا اُمِرُوا اِلّا لِیَعبُدُوا اللهَ مُخلِصینَ لَهُ الدّینَ حُنَفَاءَ:

و به آنها دستوری داده نشده جز این که خدا را بپرستند، در حالی که دین خود را برای او خالص کنند و از  

شرک به توحید باز گردند.

بینه/5

سفیان بن عُیَینه می گوید:

از حضرت صادق علیه السلام درباره این آیه پرسیدم: وَ مَا اُمِرُوا اِلّا لِیَعبُدُوا اللهَ مُخلِصینَ لَهُ الدّینَ حُنَفَاءَ:؛

جز کسی که با دلی سالم به نزد خدا آید.   (شعراء/89)

فرمود: دل سالمی که پروردگارش را دیدار می کند و کسی جز او را به خود راه نمی دهد. و فرمود: هر دلی

که در آن شرکی یا تردیدی باشد، فرو افتاده است و همانا آنان (اولیای الهی) پارسایی در دنیا را برگزیدند تا

 دلهایشان فقط برای سرای واپسین باشد.

اصول کافی/ج3/ص41

 

 

 

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 6 پنجشنبه 10 بهمن 1392 نظرات (0)

امثال و حکم قرآنی شنیدن کِی بُوَد مانند دیدن:

وَ اِذقَالَ اِبرَاهیمُ رَبِّ اَرِنی کَیفَ تُحیِ المَوتَیٰ قَالَ اَوَلَم تُؤمِن قَالَ بَلَیٰ وَلَاکِن لِیَطمَئِنَّ قَلبی:

و هنگامی که ابراهیم گفت: پروردگارا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده می کنی؟

(خدا) فرمود: مگر ایمان نیاورده ای؟

(ابراهیم) عرض کرد: آری، ولی می خواهم قلبم آرامش یابد.

بقره/۲۰۶

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 4 سه شنبه 08 بهمن 1392 نظرات (0)

تعريف قرآن

در فـرهـنـگ اسلام و تشيع قرآن را همواره با صفت كريم به صورت قرآن كريم ( اهل سنت ) با صفت مجيد , به صورت قرآن مجيد ( اهل تشيع ) مى نامند و اين دو صفت منشا قرآنى دارد. از قرآن مجيد دوگونه تعريف مى توان به دست داد. نـخـسـت تـعريف ساده و عرفى كه قرآن را كتاب مقدس و آسمانى اسلام و وحى الهى بر حضرت محمد (ص ) مى داند. دوم تـعريف علمى كه قرآن را وحى نامه اعجازآميز الهى مى داند كه به زبان عربى , به عين الفاظ توسط فرشته امين وحى , جبرئيل , از جانب خداوند و از لوح محفوظ , بر قلب و زبان پيامبر اسلام (ص ) هـم اجمالا يكباره و هم تفصيلا در مدت بيست و سه سال نازل شده و حضرت (ص ) آن را بر گـروهـى از اصـحـاب خـود خوانده و كاتبان وحى ( از ميان اصحاب ) آن را با نظارت مستقيم و مـسـتـمر حضرت (ع ) نوشته اند و حافظان بسيار , هم از ميان اصحاب , آن را حفظ و به تواتر نقل كـرده انـد و در عـصـر پـيامبر (ص ) هم مكتوب بوده ولى مدون نبوده است , و در عصر عثمان با نظارت او طى چند سال , منتهى به حدود سال 28 هجرى , مدون بين الدفتين ,از سوره فاتحه تا ناس , در 114 سوره , مى گردد. و متن آن مقدس و متواتر و قطعى الصدور است و تلاوت آن مستحب مؤكد است . ايـمـان بـه قـرآن مـجـيد به توصيفى كه گفته شد و نيز معجزه الهى و سند نبوت دانستن آن و مـحـفوظ بودنش از خطا و هرگونه افزود و كاست ( تحريف ) , از ضروريات اسلام و مذهب تشيع است . قـرآن به زبان عربى بسيار شيوايى كه مايه اعجاب فصحاى عرب ( و بعدها اقوام ديگر ) گرديده و در تـاريـخ زبـان عـربى , سابقه و همانندى نداشته , در طى مدت بيست و سه سال , يعنى سراسر زمـانـى كـه حـضـرت رسـول (ص ) به وظيفه رسالت و ابلاغ پيام الهى و دعوت به اسلام اشتغال داشـتـه انـد , بـه صورت بخش بخش ( منجما يا نجوما ) بر حضرت رسول (ص ) وحى شده است و چنانچه اشاره شد حافظان , حفظش كرده و كاتبان با نوشت افزارهاى بسيار ابتدايى , با خطى كه هـنـوز نـقـطـه و نـشان و علائم اعراب نداشته است , و كوفى نام داشته است , در چندين نسخه بازنويس شده است .

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 3 سه شنبه 08 بهمن 1392 نظرات (0)

نکته های قرآنی

1-کدام سوره جامع همه ی معارف قرآن است؟ سوره حمد (سورهٔ 1قرآن)

2-«اُم القرآن» و «اُم الکتاب» نام های دیگر کدام سوره است؟سوره حمد (سورهٔ 1قرآن)

3-«فاتحة الکتاب» نام کدام سوره است؟ سوره حمد (سورهٔ 1قرآن)

-«اُم القرآن» و «اُم الکتاب» از نام های سوره حمد است که در روایات فراوانی آمده است، و سرِّ این

نامگذاری را چنین گفته اند که: این سوره عصاره ی تمام معارف قرآن کریم است، زیرا معارف

 قرآنی که دارای سه بخش است:

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 4 سه شنبه 08 بهمن 1392 نظرات (0)

از میان آیات نجوم قرآن، آیات 4، 32 و 104 سوره انبیا، 38، 39 و40 سوره یس، 16

 سوره نوح، 2 سوره رعد، 5 سوره یونس، 11 سوره فصلت و 4 سوره ذاریات انتخاب شده اند.

 

وَجَعَلۡنَا ٱلسَّمَآءَ سَقۡفً۬ا مَّحۡفُوظً۬ا‌ۖ وَهُمۡ عَنۡ ءَايَـٰتِہَا مُعۡرِضُونَ (32) انبيا

می‌دانیم که در فضای بین سیارات سنگها و ذرات بسیاری به صورت سرگردان وجود دارند که

با سرعت سرسام آوری در جهات مختلف در حرکت اند. در شبانه روز، میلیونها عدد از این اجرام

ریز و  درشت به جو زمین برخورد می‌کنند و در اثر اصطکاک با جو می‌سوزند و خاکستر آنها

 بر جو و سطح زمین افزوده می‌شود.

 

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 5 سه شنبه 08 بهمن 1392 نظرات (0)

قرآن کریم با ذکر دو نمونه ای از اموال به دست آمده از راه حرام؛

 پرده از حقیقت این اموال برمی دارد:

1. مالی که از راه کتمان حق به دست بیاید آتش است.

«إِنَّ الَّذینَ یَکْتُمُونَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْکِتابِ وَ یَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَناً قَلیلاً أُولئِکَ ما یَأْکُلُونَ

 فی‏ بُطُونِهِمْ إِلاَّ النَّارَ »

آنان که آیاتى از کتاب خدا را کتمان مى‏ کنند و در برابر این پنهان کارى بهاى اندکى

 به دست مى ‏آورند، جز آتش چیزى نمى ‏خورند.

(174- بقره)

حضرت آیت الله مظاهری در این باره می فرمایند: اگر غذای حرام در خانه آمد،

 

 اگر خورد و خوراک شما از راه ربا، از راه مال مردم و بالاخره مال حرام شد بدانید در این

 

خانه ملائکه نیست که نیست؛ بلکه جای آتش

 

است

 

2. کسی که مال یتیم را به ناحق می خورد، آتش می خورد.

«إِنَّ الَّذینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما یَأْکُلُونَ فی‏ بُطُونِهِمْ ناراً»

آنان که از روى ظلم اموال یتیمان را مى ‏خورند، آتش را در شکم خود وارد مى‏ کنند.

(10 - نساء)

 

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 5 سه شنبه 08 بهمن 1392 نظرات (0)
حدیث (1) امام رضا علیه السلام فرمودند:

 

 تزاوَرُوا تحـابـوا و تصـافحُـوا و لا تحـاشمـوا؛

 

به دیدن یکدیگر روید تا یکدیگر را دوست داشته باشید و دست یکدیگر را بفشارید و به هم خشم نگیرید.

 

(بحارالانوار،ج78،ص 347)

حدیث (2) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:

 

من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته؛

 

 کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش

 

 فرو خواهد فرستاد.

(بحار الانوار ، ج 70، ص 249 )

حدیث (3) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:

 ان السعید، کل السعید، حق السعید من أحب علیا فی حیاته و بعد موته؛

 

همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دوران زندگی و پس از

 

مرگش دوست داشته باشد.

(مجمع‌ الزوائد علامه‌ هیثمى‌ ، ج‌ 9 ، ص‌ 132)

 

 

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 17 سه شنبه 08 بهمن 1392 نظرات (0)

جایگاه و منزلت قرآن از دیدگاه امام علی (علیه السلام)

بدون تردید مهمترین بحران امروز جامعه بشریت، فقدان معنویت است؛ همان دَُرّ گرانبهای که با ضخیم تر شدن

لایه های تجملات و مادی گرایی کمرنگ شده است.

به رغم اینکه، رشد بی حد و حصر تجملات و مادی گرایی، ظاهر چشم ها را می نوازد، اما در باطن جامعه

بشریت را به درد پوچی و بیهودگی مبتلا ساخته است. همان دردی که مهمترین معضل جامعه بشریت محسوب

می گردد.

 

 

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 5 سه شنبه 08 بهمن 1392 نظرات (0)

عَلَني انفاق كنيم يا پنهاني ؟

 *-  « قُل لِعِباديَ الّذينَ ءامَنوا يُقيموا الصَّلا وَ يُنفِقوا مِمّا رَزَقناهُم سِرّاً وَ عَلاﻨﻴﺔ . . .   : بـه آن بندگانم

 كه ايمان آورده اند بگو  : « نماز را برپا دارند واز آن چه بـه ايشان روزي داده ايم  ، پنـهان و آشكارا

انفاق كنند  پيش از آن كـه روزي فـرا رسد كـه در آن نـه داد و ستدي بـاشـد و نـه دوستيي   . »

 31 ابراهيم

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 4 سه شنبه 08 بهمن 1392 نظرات (0)

 با چه نيّتي انفاق كنيم ؟

 

*- انفاق بايد فقط براي طلب رضايت و خشنودي خدا باشد .

*-  «   . . . وَ ما تُنفِقونَ اِلّا ابتِغاءَ وَجهِ اللهِ  . . .  :  هـدايـت آنـان بــرعهده ي تـو نيست، بلكـه خدا

 هر كه را بخواهد هدايت مي كند ، و هر مالي كه انفاق كنيد ،  به سود خـود شماست   ولي جـز براي

 طلب خشنودي خـدا انـفاق نكنيد  و  هـر مالي را كـه انفاق كنيد [ پاداش آن ]  بـه طـور  كامل به

  شما داده خواهد شد و ستمي بر شما نخواهد رفت . »   272 بقره

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 8 سه شنبه 08 بهمن 1392 نظرات (0)
                                    پاداش انفاق كنندگان چيست ؟

 

  *-   «   قُل اِنَّ رَبّي يَبسُطُ الرِّزقَ لِمَن يَشاءُ مِن عِبادِهِ وَ يَقدِرُ لَهُ وَ ما اَنفَقتُم مِن شَيءٍ فَهُوَ يُخلِفهُ وَ هُوَ

  خَيرُالرّازِقينَ  :  بگو :  «  در حقيقت ، پروردگار من است كـه روزي را براي هـر كس از بندگانش كه

  بخواهد  گشاده يا براي او تنگ مي گردانـد  . و هر چـه را انفاق كرديـد عوضش را  او مي دهد و او

  بهترين روزي دهندگان است  .  » 39 سبأ

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 10 سه شنبه 08 بهمن 1392 نظرات (0)

  عوامل انفاق نكردن در راه خدا و عدم قبولي انفاق

 

*- « اِنَّ الّذينَ كَفَروا يُنفِقونَ اَموالَهُم لِيَصُدّوا عَن سَبيلِ اللهِ فَسَيُنفِقونَها ثُمَّ تَكـونُ عَلَيهِم حَسرَﺓً ثُمَّ

 يُغلَبونَ . . . :   بي گمان ، كساني كه كفر ورزيدنـد اموال خـود را خرج مي كنند تا [ مردم را ] از راه

 خـدا باز دارنـد . پس به زودي [ همه ي ] آن را خرج كنند و آنگاه حسرتي بر آنان خـواهد گشت  ؛

سپس مغلوب مي شوند . و كساني كه كفر ورزيدند به سوي دوزخ گرد آورده خواهند شد . 36 انفال

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 4 سه شنبه 08 بهمن 1392 نظرات (0)
         خداوند از انفاقِ انفاق كنندگان آگاه است پس ريا و تظاهر چرا ؟

 

 *- « وَ مَا اَنفَقتُم مِن ﻨﻔﻘﺔ اَو نَذَرتُم مِن نَذرٍ فَاِنَّ اللهَ يَعلَمُهُ  . . . : و هر نفقه اي را كه انفاق ، يا هر نذري

  را كه عهد كرده ايد ، قطعاً خداوند آن را مي داند ، و براي ستمكاران هيچ ياوري نيست .  270 بقره

 *-   «  اِن تُبدوا الصَّـدَقاتِ فَنِعِمّا هِيَ وَ اِن تُخفوهـا وَ تُؤتوها الفُقَـراءَ فَهُـوَ خَيرٌ لَكُم وَ يُكَفِّرُ عَنكُـم

  مِن سَيّئاتِكُم وَاللهُ بِما خَبِيرٌ    : اگر صدقـه ها را آشكار كنيد اين ، كارِ خوبي است و اگر آن را پنهان

 داريد و به مستمندان بدهيد اين بـراي شما بهتر است  و بخشي از گناهانتان را مي زدايد وخـداوند

 بـه آن چـه انجام مي دهيد آگاه است . » 271 بقره

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 5 سه شنبه 08 بهمن 1392 نظرات (0)

ربا خواري = اعلان جنگ با خدا و رسولش

 

 *- يَا اَيُّهَاالـذّينَ ءَامَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ ذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا اِن كُنتُم مُؤمِنِينَ   -   فَاِن لَم تَفعَلُوا فَأذَنـُوا

  بِحَربٍ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِهِ وَ اِن تُبتُم فَلَكُم رُءُوسُ اَموالِكُم لاتَظلِمُونَ وَ لاتُظلَمُونَ  : اي كساني كه ايمان

 آورده ايد از خدا پروا كنيد و اگر مؤمن هستيد آن چه از ربا باقي مانـده است وا گذاريـد .  و اگر

 [ چنين] نكرديد بدانيد به جنگ با خدا و فرستاده ي وي برخاسته ايد و اگر توبه كنيد سرمايه هاي

  شما از خودتان است . نه ستم مي كنيد و نه ستم مي بينيد .   278 و 279 بقره

رضا - احمدرضا - محمدامین - سبحان بازدید : 8 سه شنبه 08 بهمن 1392 نظرات (0)

ربا از ديدگاه قرآن مجيد

 

 *- يَااَيُّهَا الَّذينَ ءَامَنُوا لاتَأكُلُوا الرِّبا اَضعَافاً مُضَاﻋﻔﺔ وَ اتَّقُوا اللهَ لَعَلَّكُم تُفلِحُونَ   :  اي كساني كه ايمان

 آورده ايـد ربـا را [ با سودِ ] چندين برابر نخوريـد و از خـدا بترسيد ،  باشد كـه رستگار شويـد .

  130 آل عمران

درباره ما
مدیر سایت:رضا هواسی اعضای سایت : احمد رضا ملکی-محمد امین وسیعی-سبحان صادقیان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظرتون در مورد این وب سایت چیه؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 70
  • بازدید کلی : 2,300